Tennis och hälsa

Tennis är en sport som är till för fler än professionella spelare. Det är en sport som de flesta kan utföra och man behöver inte ha alltför stor erfarenhet för att klara av spelet. Motion är dock något som är bra att ha då det är en hel del springande fram och tillbaka. Man kan säga att tennis är ett kombinerat träningspass av uthållighet, styrka samt fart och rörlighet. För den som länge har undrat om Björn Borgs svettpärlor är riktiga eller ej är tennis sporten för dig. Ta på dig gympaskorna och var redo på att svettas.

Träna uthållighet och kondition

Det må se väldigt stillsamt ut många gånger under en tennismatch. Men då ska man ha i bakhuvudet att en tennismatch kan hålla på i flera timmar. Därför är det väldigt viktigt att inte glömma bort konditionspassen. En rekommendation är att träna minst två konditionspass i veckan vars fokus ligger på uthållighetsträning. En tennismatch kan vara både kort och intensiv eller lång och medelintensiv därför bör man vara beredd på båda delarna. Tennis är ett populärt inslag i träningsschemat för människor som vill komma i form just för att man får träna uthållighet. Till exempel träningssemester blir allt mer populärt där tennis kan vara ett stort inslag i träningen.

Mycket rörelse i sidled

I en match är det mycket fram och tillbaka springande samtidigt som det gäller att vara snabb på sidorna. Många rörelser sker i sidled och för att komma upp i snabbhet krävs det explosiv muskelstyrka. Musklerna måste göra en maxprestation under väldigt kort tid för att sedan återgå till det normala. Sist men inte minst är det styrketräning som gäller. Här vill man inte ha för stora muskler då de kan sakta ner en utan mer tonade muskler är önskat. Det gäller att orka hålla i racket under flera timmar samt slå iväg en boll hårt. För att slippa behöva uppsöka en akut tandläkare är ett tips att hålla sig på tårna under matchens gång.

pulse